Hoe kan Ik een doordraaisysteem maken voor 18 groepen en 9 spellen?

elk team moet een andere tegenstander hebben elke ronde en moet elk spel een keer spelen en het bestaat uit 9 rondes

een week geleden
in: Sport

Antwoorden (1)

Verdeel de groepen in A en B groepen.
De A groepen schuiven telkens 1 spel op, de B groepen telkens 2 spellen.
Alleen bij de 10e ronde schuift de B groep 3 i.p.v. 2 spellen op.
.
Aanvulling: die laatste regel mag je negeren.
Ik zat even met 18 spellen in mijn hoofd. Dat is een even aantal. Dan moet je op de helft even een sprongetje maken. Bij een oneven aantal (zoals bij 9 spellen) hoeft dat niet.
Toegevoegd op 16 mei 2024 10:52: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een week geleden
Ik heb het ook even aan ChatGTP gevraagd. Maar of je daar blij van wordt.... :-) Om het genereren van de paren te vereenvoudigen, kunnen we een formule gebruiken.
Eerst de volgorde van de groepen en de spellen definiëren: Groepen: G1, G2, G3, ..., G18
Spellen: S1, S2, S3, ..., S9 We kunnen een formule opstellen om de tegenstanders voor elk spel en elke ronde te berekenen. We nemen aan: een functie f die de tegenstanders voor een bepaald spel en ronde berekent. Dan kunnen we de formule als volgt definiëren: f(Si, r) = (G1, G(r+i) mod 18), (G2, G(r+i+1) mod 18), ..., (G9, G(r+i+8) mod 18) Hier is "Si" het spelnummer en "r" is de ronde. De functie f geeft een lijst van paren terug waarbij elk paar bestaat uit een groep en zijn tegenstander voor het betreffende spel en ronde. De tegenstander wordt berekend door de ronde toe te voegen aan het spelnummer plus een verschuiving en dit te nemen modulo 18 om te zorgen dat het binnen de bereik van de groepen blijft.
LeonardN
een week geleden
+
behalve
"en het bestaat uit 9 rondes"
Er is dus geen ronde 10 dus dat scheelt.
Want als wel zou een groep A altijd weer tegen een al eerdere uit groep B moeten (of je moet na ronde 9, groepen van A tegen elkaar laten moeten spelen. En groepen van B tegen elkaar). Ongeacht dat je 3 plaatsen schuift. Er zijn immers maar 9 groepen B. Na 9 rondes kom je dus perfect uit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een week geleden
@LeonardN
Oeps... je hebt gelijk ik zat even met 18 spellen in mijn hoofd.