Wat zijn nou de fysieke verschillen tussen blanken, zwarten, aziaten en getinte mensen?

We komen allemaal uit Afrika, in verloop van tijd zijn er mensen naar Europa en Azië gegaan, die hebben zich daar aangepast aan de omstandigheden, daar zijn wij weer nageslacht van.

Maar naast het kleurverschil, wat zijn de andere verschillen tussen blanken, zwarten, aziaten en getinte mensen?

Is de een slimmer dan de ander? heeft de een grotere voeten dan de ander?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
12K

Antwoorden (4)

Er zijn wel fysieke verschillen aan te wijzen tussen etnische groepen, denk bijvoorbeeld aan de lactose-intolerantie die veel Aziaten hebben. En relatief veel van oorsprong Afrikanen hebben sikkelcelanemie, wat goed verklaarbaar is omdat die (erfelijke) aandoening in onze contreien alleen nadelen geeft, terwijl een milde variant (geërfd van één in plaats van beide ouders) in zuidelijker gebieden naast de nadelen ook een voordeel heeft: de malariaparasiet kan zich niet nestelen in de sikkelcellen, wat de overlevingskans groter maakt in plaats van kleiner.

Maar heel exact zijn die verschillen niet aan 'ras' te koppelen. Dat is ook precies één van de redenen waarom het twijfelachtig is of de term 'ras' wel op mensen van toepassing is. Een andere is dat de verschillen binnen zogenaamde rassen groter zijn dan de verschillen tussen zogenaamde rassen.

Jij hebt het in je vraag niet over ras, maar dit raakt wel aan je vraag. 'Rassen' worden namelijk over het algemeen ingedeeld op huidskleur, waarbij vervolgens overige fysieke kenmerken erbij worden gezocht. Maar als je gaat kijken naar die andere fysieke kenmerken (bijvoorbeeld een brede neus en volle lippen bij het 'negride ras') dan blijkt de verdeling van die andere kenmerken over de wereld niet gelijk te zijn aan de verdeling van het hoofdkenmerk: de huidskleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een opvallend verschil is dat blanke personen meer drijfvermogen hebben dan de donkere
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, en het is al lang aangetoond dat "rassen" niet bestaan. Mensen zijn mensen met misschien wat ander uiterlijk. Maar geen door uiterlijk bepaalde kenmerken.
Ik bedoel:
Ik heb een hele grote forse en sterke vriendin, terwijl ik zelf heel klein en tenger ben.
Die verschillen zijn groter dan tussen mij en een kleine tengere donkere aziatische vrouw.

De moderne wetenschappelijke ontdekkingen laten zien dat de verschillen tussen deze zogenaamde "rassen" kleiner zijn dan de verschillen binnen deze groepen.

Met andere woorden: tussen blanken onderling zijn meer verschillen dan tussen blank, zwart, geel, etc.

Nog een:
Bij mensen is de relevantie van die verschillen [tussen de volkeren] echter grotendeels weggenomen door het gebruik van technologie waarmee de mens zich niet meer aan de omgeving aanpast maar de omgeving aan zichzelf aanpast.
Met andere woorden:
Vroeger paste de mensen zich inderdaad aan aan de omgeving. Ze moesten wel. Dat ging overal verschillend en heeft niet een slimheidsverschil aan een kleurverschil gehangen.

Zo kan ik nog een poosje doorgaan, maar lees verder in de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, +1
Er zijn verschillen die door Suzy zeer goed benoemd zijn.
Er zijn inderdaad geen rassen maar het zijn varieteiten van een en dezelfde mens.
De oer mens die vanuit verschillende inzichen heeft bestaan had deze kenmerken in zich verenigd , maar door voeding, omstandigheden ,cultuur en hoeveelheid zonlicht hebben zich verschillen tussen mensen ontwikkeld, die door de eeuwen heen wat versterkt geraakt zijn.
Nu in het laatste millennium meer is gaan reizen, vooral in de laatste decennia, krijg je een mix van de varieteiten wat mooie en sterke mensen oplevert door de grote genetische verschillen.
Verschillen zijn er zeker, naast de uiterlijke zijn er ook verschillen in het lichaam zelf, de gele mens zal wat meer bilirubine in de huid hebben, de donkere medemens meer pigment om hem tegen de zon te beschermen en de blanke mens zo min mogelijk pigment om met het weinige zonlicht toch nog voldoende vit D in de huid aan te maken.
Sommige mensen denken dat donkere huid meer zonnewarmte zal absorberen maar dat is NIET zo, als je via het infraroodspectrum naar donkere mensen kijkt zijn ze net zo wit als blanke mensen.
Ook de lichaamsbouw en de vorm van oa de scheldels verschilt.
Mensen die tussen de keerkringen wonen zijn vaak wat kleiner , waardoor ze minder vocht verdampen en ze hebben andere eetpatronen.
Waar wij moeite moeten doen om ons warm te houden , moeten zij moeite doen om het hoofd en de rest van het lichaam koel te houden.
Uit onderzoek is gebleken dat Aziaten met name Jappanners mentaal wat beter scoren op intelligentietests, daar kan echter een flinke dosis nurture (opvoeding/cultuur) een rol gespeeld hebben.
Volgens de Bijbel hebben zich na Noach drie groepen mensen gevormd, met als stamvaders Sem Cham en Jafet.
Omdat Cham vervloekt werd, is dat HELAAS door Christenen als argument gebruikt dat deze groep mensen uitgebuit mochten worden(de slavernij van de Zwarten),
wat natuurlijk nergens op slaat.
Wel is opvallend dat ondanks vermenging de zwarte , gele en blanke mens nog zo krampachtig met elkaar omgaan.
Je zou verwachten dat door oa. de massamedia de mensen wel meer acceptatie tav. verschillende varieteiten
zou ontstaan , vele popsterren zijn immens "halfbloed"
(wat een rottherm trouwens) maar het mag niet baten. dat zie je aan de witte puntmutsen wel.
Onder alle groepen kom je fijne warme mensen tegen en zakkenwassers, daarom moet je een mens sec beoordelen en niet kruisigen vanwege zijn achtergrond.